Svenska? Norsk? Dansk?

Forum for English and all other languages.

Moderators: kokoyaya, Beaumont

j u d i t h
Membre / Member

Svenska? Norsk? Dansk?

Post by j u d i t h »

Hej! :hello:

Vad sägs om en skandinavisk tråd här på forumet? Är det någon som har lust att "snacka" lite svenska (eller litt norsk, eller lidt dansk) här?

Det finns ju så många andra språk-trådar här, så jag tycker det är på tiden att starta en skandinavisk också, eller hur? ;)
:hello: Judith :hello:
Maïwenn
Modératrice Arts & Litté.

Post by Maïwenn »

Hej hej !

Jeg taler lidt dansk. Og nu er jeg meget imponeret over mig, fordi jeg forstod dit besked ! :lol:

Jeg synes, at have en skandinavisk forum her er en meget god idé ! Hvad skal vi snakke om ? :)
Penn ar Bed
The end of the land
Le commencement d'un monde
didine
Freelang co-moderator

Post by didine »

Hej!

Jag studerade svenska, danska och norska vid universitet i Lille för två år, men jag har glömt nästan allt. Jag förstår mycket för jag bodde i Finland för två år (svenska är Finlands andra officiellt språk).

:hello:
j u d i t h
Membre / Member

Post by j u d i t h »

Maïwenn wrote:Hej hej !

Jeg taler lidt dansk. Og nu er jeg meget imponeret over mig, fordi jeg forstod dit besked ! :lol:

Jeg synes, at have en skandinavisk forum her er en meget god idé ! Hvad skal vi snakke om ? :)
Hej Maïwenn!

Jeg er også imponeret - dit dansk ser da godt ud! Jeg snakker også kun lidt dansk (er ved at lære mig).

Vi kunde begynde med at snakke om hvorfor vi taler dansk/svensk/norsk. Hvorfor taler du dansk? Har du dansk familie eller venner? Eller er du lige forrykt som jeg og lærer dig dansk fordi du synes at det lyder så godt? :lol:
j u d i t h
Membre / Member

Post by j u d i t h »

didine wrote:Hej!

Jag studerade svenska, danska och norska vid universitet i Lille för två år, men jag har glömt nästan allt. Jag förstår mycket för jag bodde i Finland för två år (svenska är Finlands andra officiellt språk).

Hej Didine!

Det måste vara roligt att studera språk på heltid i två år! Särskilt svenska, norska och danska som tillhör världens finaste språk (enligt min smak så klart :lol: ).
Har precis varit i Finland (Helsingfors) för ett par dagar sedan. Det var bara en kort semester (to-sö) men för mig var det första gången att jag kom till Finland överhuvudtaget, och jag tyckte verkligen om staden!

Jag försöker lära mig lite finska också, men jämfört med svenska, danska och norska är finska ju otroligt svårt - vem ska nånsin kunna förstå sig på grammatiken!!?? Så jag tyckte det var trevligt att alla skyltar fanns både på finska och på svenska!

Hur kommer det sig att du läser (läste) de skandinaviska språken och t o m finska???

Har du flyttat tillbaks till Frankrike nu?
Maïwenn

Post by Maïwenn »

Hvorfor taler jeg dansk ? Det var faktisk lidt tilfæligt. Jeg ville "faire ma licence d'anglais" i udlændet. Men jeg ville ikke til Storbritænien, fordi det var for populært. Der var også Danmark og Nederland. Jeg vidste noget om Danmark, men den ser interessant ud ! Så jeg tog der i sidste år. Og det var flot !!! :D

Selvfølgelig prøvede jeg at lære dansk. Jeg synes at at boede i et land uden lære sproget, er dum. Men det syntes ikke de andre franskmænd ! Vi var næsten 30, men kun jeg (er det korrekt ?) studerede dansk !!!! :evil:

Nå...de må godt rette mig ! Jeg laver for mange fejl… Så jeg vil gerne til Danmark næste sommer og snakke, snakke, snakke ! :) Kender de en familie, som har brug for en au pair pige ? ;)
Penn ar Bed
The end of the land
Maïwenn

Post by Maïwenn »

j u d i t h wrote: fordi du synes at det lyder så godt? :lol:
Jeg synes ikke, at dansk lyder så godt... Synes du ikke, at det lyder ligesom når man taler med en varm kartofel i mundet ? ;) Men svensk og norsk lyder ekstra gode !
Penn ar Bed
The end of the land
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

didine wrote:Hej!

Du talar bra svenska. Inte har du väl glömt allt? Nästan alla inlägg du gjort här på forumet om svenska har ju varit korrekt.

Nå, själv talar jag svenska för att det är modersmål. Danska och norska förstår jag, men talar inte flytande, inte heller kan jag stava på de språken.

Maïwenn, dig har jag inte sett tidigare! Hej på dig!

43% of all statistics are useless.
Maïwenn

Post by Maïwenn »

Hej med dig Pontus ! :)
Penn ar Bed
The end of the land
Maïwenn

Post by Maïwenn »

Har I hørt om den danske brandmand, som lavede "kiss of life" (ordet er ikke i min danske ordbog...) til en kat !!! Katten er levende. Hurrah !
Penn ar Bed
The end of the land
j u d i t h
Membre / Member

Kiss of life

Post by j u d i t h »

Maïwenn wrote:Har I hørt om den danske brandmand, som lavede "kiss of life" (ordet er ikke i min danske ordbog...) til en kat !!! Katten er levende. Hurrah !
Nej, jeg har ikke hørt om brandmanden... Og jeg ved heller ikke hvad "kiss of life" hedder på dansk. Jeg skulle nok sige "han pustede liv i en kat" (??).

Vad heter "kiss of life" på svenska, Pontus? Jag tror jag har hört talas om "mun-mot-mun-metoden" någon gång om jag minns rätt... (??)
j u d i t h
Membre / Member

Post by j u d i t h »

Maïwenn wrote:
j u d i t h wrote: fordi du synes at det lyder så godt? :lol:
Jeg synes ikke, at dansk lyder så godt... Synes du ikke, at det lyder ligesom når man taler med en varm kartofel i mundet ? ;) Men svensk og norsk lyder ekstra gode !
Åhhh jeg synes at dansk lyder meget godt! Måske er jeg lidt forrykt men jeg synes virkelig at det er et sprog som lyder fantastiskt (men det er meget vanskeligt at lære sig udtalet...).

Norsk og svensk lyder også meget fint (svensk er mit favoritsprog!) men det kan man jo være meget oenige om. De fleste synes nok at romanske sprog lyder bedst (spansk, italiensk, fransk osv) men det synes jeg ikke. Jeg synes at germanske sprog lyder bedre! ;)
Smagssag!!
Pontus
Membre / Member

Re: Kiss of life

Post by Pontus »

j u d i t h wrote:
Maïwenn wrote:Har I hørt om den danske brandmand, som lavede "kiss of life" (ordet er ikke i min danske ordbog...) til en kat !!! Katten er levende. Hurrah !
Nej, jeg har ikke hørt om brandmanden... Og jeg ved heller ikke hvad "kiss of life" hedder på dansk. Jeg skulle nok sige "han pustede liv i en kat" (??).

Vad heter "kiss of life" på svenska, Pontus? Jag tror jag har hört talas om "mun-mot-mun-metoden" någon gång om jag minns rätt... (??)
Mun-mot-mun-metoden är alldeles korrekt. Vad det heter på danska har jag ingen som helst aning om.
j u d i t h wrote:Maïwenn wrote:
j u d i t h wrote:
fordi du synes at det lyder så godt?

Jeg synes ikke, at dansk lyder så godt... Synes du ikke, at det lyder ligesom når man taler med en varm kartofel i mundet ? Men svensk og norsk lyder ekstra gode !

Åhhh jeg synes at dansk lyder meget godt! Måske er jeg lidt forrykt men jeg synes virkelig at det er et sprog som lyder fantastiskt (men det er meget vanskeligt at lære sig udtalet...).

Norsk og svensk lyder også meget fint (svensk er mit favoritsprog!) men det kan man jo være meget oenige om. De fleste synes nok at romanske sprog lyder bedst (spansk, italiensk, fransk osv) men det synes jeg ikke. Jeg synes at germanske sprog lyder bedre!
Smagssag!!
Svenska är mitt favoritspråk med... Men germanska mot romanska språk, tja jag tycker nog franska låter vackrare än tyska tillexempel. Men det är som sagt en smaksak.
43% of all statistics are useless.
j u d i t h
Membre / Member

Re: Kiss of life

Post by j u d i t h »

Pontus wrote:
Mun-mot-mun-metoden är alldeles korrekt. Vad det heter på danska har jag ingen som helst aning om.
Det kanske dyker upp en eller annan dansk eller åtminstone någon som kan bättre danska än vi och som kan tala om för oss vad det heter på danska (fast man får ju hoppas att man slipper använda uttrycket i verkligheten ... :D )

Svenska är mitt favoritspråk med... Men germanska mot romanska språk, tja jag tycker nog franska låter vackrare än tyska tillexempel. Men det är som sagt en smaksak.
Ja, det är det verkligen! Jag har aldrig träffat nån som tycker att danska låter bra och väldigt få som tycker om tyska.
Själv gillar jag som sagt danska väldigt mycket och högtyska och plattyska låter också riktigt bra. - Fast det finns ju otroligt fula tyska dialekter också... :sun:

I Sverige finns nästan bara fina dialekter (eller också roliga dialekter :loljump: ).

Åled ligger ju i närheten av Halmstad eller? - Blir det tungspets-R eller hals-R för dig då?
captncavern
Membre / Member

Post by captncavern »

Hej till alla!

Jag kommer lite sent, men jag pratar också lite svenska (som några vet redan). Jag läste språket för lite mer än ett år därför att jag studerade i Göteborg för den tiden. Nu försöker jag att inte glömma allt men det är svårt därför att jag är nu tillbaka i Frankrike.

Jag vill gärna resa andra gånger till Sverige, och varför inte, stanna och bo där. Det våre kul om jag kunde göra så, men det beror inte bara om mig, och jag vet inte om min flickvän skulle vilja :-?
Pourquoi faire simple ?
Post Reply