In het nederlands...

Forum for English and all other languages.

Moderators: kokoyaya, Beaumont

Xavier[vp]
Membre / Member

Post by Xavier[vp] »

Daag, Nederlandstaligen! :)
Hoe gaat het met jullie? :)
Wat mij betreft ben ik een Waalse student. Nederlands leren is dus een verplichting voor mij... Maar ik leer toch graag talen en Nederlands is niet te moeilijk. Ik ben in mijn laatste jaar. Vroeger wilde ik tolk worden, maar nu twijfel ik een beetje. Omdat ik van Latijn en Grieks ook houd, en ik zou ook graag die talen op de universiteit leren. Ik hou ook veel van Engels, dat ik heel goed spreek, en van Fins, dat ik nog niet te goed spreek.
Sorry voor de fouten. :D
flamenco
Membre / Member

Post by flamenco »

Welkom met ons Xavier[vp]!

Met velke talen wil je tolk worden? Frans, Engels en Nederlands? Waar studeer je?
Xavier[vp]
Membre / Member

Post by Xavier[vp] »

Wel... ik zei dat ik in mijn laatste studiejaar was, maar ik bedoelde in mijn laatste jaar van het secundaire onderwijs. Ik studeer nu in Aat.
Dus studeer ik nog niet vertolking, en, als ik zei, ben ik nog niet zeker over wat ik later zou graag doen : hetzij vertaling/vertolking met Engels en Nederlands (Frans is mijn moedertaal), hetzij oude talen (= langues anciennes ?) op de univ.
flamenco
Membre / Member

Post by flamenco »

Xavier[vp] wrote:Wel... ik zei dat ik in mijn laatste studiejaar was, maar ik bedoelde in mijn laatste jaar van het secundaire onderwijs. Ik studeer nu in Aat.
Dus studeer ik nog niet vertolking, en, als ik zei, ben ik nog niet zeker over wat ik later zou graag doen : hetzij vertaling/vertolking met Engels en Nederlands (Frans is mijn moedertaal), hetzij oude talen (= langues anciennes ?) op de univ.
Ok! Ik verstond niet, dat je in je laatste jaar van de secondaire onderwijs was. Kiezen de studie is iets moeilijk, ken je onze "club des paumés de l'orientation"? De deur is open voor jou als je wil! :lol:

:hello:
Xavier[vp]
Membre / Member

Post by Xavier[vp] »

Hehe, goede idee. :) ik heb erop gepost. :)
flamenco
Membre / Member

Post by flamenco »

Xavier[vp] wrote:Hehe, goede idee. :) ik heb erop gepost. :)
goed, goed... :D
Guest
Guest

Post by Guest »

Corrections:

Als je me kan (of wilt) corrigeren, doe dat dan gerust. Ik wil graag beter Nederlands leren spreken. Alvast bedankt (merci = dank je wel)

Ik ga dat examen niet maken. Ik bereid een speciaal examen van mijn universiteit voor. Ik ben tegelijkertijd met Deens bezig. Ik heb nog geen plannen voor een Nederlands examen, maar dit ziet er interessant uit... misschien in de toekomst...

In Rijsel (Lille) is Nederlands de taal van de toekomst! Elk jaar komen er veel Nederlanders en Belgen komen naar Rijsel (ou Lille, c'est possible aussi). Heel veel bedrijven/firma's zoeken mensen die Nederlands kunnen spreken. Ik heb een vriend op het forum (vlaemsche leuw) die Nederlands aan de universiteit studeert en vond een baan (job = Flamand) met zijn Nederlands. Hij verdiende meer geld dan de mensen die met het Spaans of Duits werkten.

In het begint zei ik al, ik geloof, het dat fantastisch zou zijn meer contacten tussen België en Nederland en Frankrijk te hebben. Daarom wou/wilde ik Nederlands studeren...
ElieDeLeuze
Membre / Member

Post by ElieDeLeuze »

Dank je "invité".... uitgenodigd ben jij ook als je je wilt inschrijven. Dan weten we met wie we spreken. :D

Het nederlands heeft hier blijkbaar een zekere succes :king:

ps. Tipfoutjes i de laatste zin: In het begin - zonder -t - en "dat het" in plaats van "het dat" ;)
flamenco
Membre / Member

Post by flamenco »

Dank je wel "invité" Ik ben het met Elie eens, inschrijf je op het forum, dat is beter om kennis te maken!

Ben je Vlaming? Of Nederlander? Of Fransman?

Een vriend zei me, dat de Belgen liever "Rijsel" zei en, dat de Nederlander "Lille" zei. Toen hij was in Nederland, heb hij gezegt, dat hij uit Rijsel kwam en de man zei dat hij die stad niet kende! Maar toen hij "Lille" zei, erkende de man de stad!

Ik ben blij op dit "topic" te schrijven. Nederlands is niet zo moeilijk, ik zie dat ik veel dingen kan zegen!! Ik maak foutjes maar men kan me begrijpen.

:hello:
ViCh
Membre / Member

Post by ViCh »

ElieDeLeuze wrote:Maar je zou echt verbaasd zijn om te zien hoe veel engelstalige buitenlanders hier geen woord Nederlands spreken.
Dat verbaasd mij helemaal niet. Nederlanders zijn gekent voor hun kennissen in engels ... en engelstaligen voor hun moeilijheden met vreemde talen :loljump:
ElieDeLeuze wrote:Is het in België nog steeds populair om de andere nationale taal te leren? Ik hoor vaak Vlammingen erover klagen dat de Wallonen zich voor het Noorden van het land nauwelijks interesseren.... Alleen maar overdrijving of is er iets waars in?
Dat is waar, maar niet helemaal fair. (Oude) Vlamingen leerden frans meestal voor economieke reden, niet voor hun plezier. En nu dat Vlaanderen sterker geworden is, kan man zien dat ze steeds minder frans leren. In tegendeel zijn er meer en meer Walen die Nederlands leren (voor de zelfde economieke reden).
Last edited by ViCh on 06 Mar 2006 20:26, edited 2 times in total.
Dj'a dèl nîvaye divins lès rins ...
Xavier[vp]
Membre / Member

Post by Xavier[vp] »

Inderdaad... Maar ik denk dat Walen nog veel problemen met het Nederlands hebben. Ik ken bijna geen Walen die 100% tweetallig zijn, zelfs bij jongeren, terwijl veel jonge Vlamingen nog heel goed Frans spreken.
ElieDeLeuze
Membre / Member

Post by ElieDeLeuze »

ViCh wrote:Nederlanders zijn gekent voor hun kennissen in engels ... en engelstaligen voor hun moeilijheden met vreemde talen

Dat is waar... je kunt je hele leven in Amsterdam in het Engels hebben, zonder ooit echt Nederlands nodig te hebben. Maar als je toch Nederlands spreekt hoor je vaak dat Nederlanders in hun vriendenkring heel graag hun eigen taal willen blijven praten. Het feit is dat de Engelstaligen die ik hier heb ontmoet alleen door hun werk kennis maken met Nederlanders, en weinig Nederlandse vrienden hebben als zij de taal helemaal niet behersen. Dit is in de laatste jaren waarschijnlijk sterker geworden doordat het meer en meer geaccepteerd is om van buitenlanders te eisen dat zij de landelijke taal moeten behersen. Je schokeert niemand meer als je hier zegt dat buitenlanders allemaal verplicht moeten worden om Nederlands te leren voordat zij hun sociale rechten bij de sociale dienst geldend zouden mogen maken. Tien jaar geleden was het ondenkbaar. Een politicus ging noch verder en wilde een wet invoeren die het verplicht zou maken om op straat alleen maar Nederlands te spreken. Niet dat zulke eisen realistisch zou zijn, maar het feit dat een politicus het durft te zeggen onthult de diepte van de veranderingen van mentaliteit die aan de gang zijn.
flamenco
Membre / Member

Post by flamenco »

Ik geloof, dat heel slecht is in een buitenland slechts met het Engels leven is. Slechts met het Engels leven bedoelt, dat je niet aan de gemeenschap wilt toebehoren! Toen ik in Denemarken was, verstond ik, dat heel beter was, in het Deens met de mensen te praten, om hun kultuur beter te verstaan. Men heeft niet de zelfde relatie met de mensen, als men hun taal spreekt. Als ik in een buitenland ben, proof ik altijd de taal te spreken, en als ik de taal niet ken, proof ik woorden zeggen : dag, tot ziens, dank je wel,...
Xavier[vp] wrote:Inderdaad... Maar ik denk dat Walen nog veel problemen met het Nederlands hebben. Ik ken bijna geen Walen die 100% tweetallig zijn, zelfs bij jongeren, terwijl veel jonge Vlamingen nog heel goed Frans spreken.
Toen ik in Brugge was, ben ik "étonné" geweest van door "taaloorlog" tussen het Nederlands en het Frans. Dat was mijn eert jaar Nederlands en ik proofde Nederlands te spreken maar dat was te moeilijk voor mij. Dus zei ik in het Nederlands : excuseer, meneer, kan u in het Frans spreken? En hij ontwoordte in het Frans : Nee, hier bent u in Vlaanderen, er wordt slechts Nederlands gesproken! Ik zei niets en we ging weg... :-o
ElieDeLeuze
Membre / Member

Post by ElieDeLeuze »

at prøve = proberen
at forstå = begrijpen
at høre = verstaan/horen
;)

Flam', ik vind het verschrekkelijk om zo door mensen behandeld te worden wanneer je je best doet om eerst in het Nederlands te spreken. Jij had die man waarschijnlijk kunnen zeggen : Spreek dan ook Nederlands en niet Vlaams.
ViCh
Membre / Member

Post by ViCh »

Xavier[vp] wrote:Inderdaad... Maar ik denk dat Walen nog veel problemen met het Nederlands hebben. Ik ken bijna geen Walen die 100% tweetallig zijn, zelfs bij jongeren, terwijl veel jonge Vlamingen nog heel goed Frans spreken.
100% tweetalig, natuurlijk niet. Dat ben ik ook niet. Maar er zijn ook wenige Vlamingen die 100% tweetalig zijn. Kijk maar naar de politicussen. De oudere zijn meestal perfekt tweetalig, maar onze huidige premier al niet meer. En bij de jongeren (ik bedoel 30-40 jaarigen) is het nog slechter.

Maar het is ook waar dat er zijn nog veel Wallen die geen Nederlands kennen.
Dj'a dèl nîvaye divins lès rins ...
Post Reply