Ik geloof, dat heel slecht is in een buitenland slechts met het Engels leven is. Slechts met het Engels leven bedoelt, dat je niet aan de gemeenschap wilt toebehoren! Toen ik in Denemarken was, verstond ik, dat heel beter was, in het Deens met de mensen te praten, om hun kultuur beter te verstaan. Men heeft niet de zelfde relatie met de mensen, als men hun taal spreekt. Als ik in een buitenland ben, proof ik altijd de taal te spreken, en als ik de taal niet ken, proof ik woorden zeggen : dag, tot ziens, dank je wel,...
Xavier[vp] wrote:Inderdaad... Maar ik denk dat Walen nog veel problemen met het Nederlands hebben. Ik ken bijna geen Walen die 100% tweetallig zijn, zelfs bij jongeren, terwijl veel jonge Vlamingen nog heel goed Frans spreken.
Toen ik in Brugge was, ben ik "étonné" geweest van door "taaloorlog" tussen het Nederlands en het Frans. Dat was mijn eert jaar Nederlands en ik proofde Nederlands te spreken maar dat was te moeilijk voor mij. Dus zei ik in het Nederlands : excuseer, meneer, kan u in het Frans spreken? En hij ontwoordte in het Frans : Nee, hier bent u in Vlaanderen, er wordt slechts Nederlands gesproken! Ik zei niets en we ging weg...