Suomi - Finnish

Forum for English and all other languages.

Moderators: kokoyaya, Beaumont

Post Reply
Deliah1087
Membre / Member

Post by Deliah1087 »

Terve!

Olen vähän myöhässä, mutta minäkin haluaisin puhua suomea!

Olen Delia ja olen ranskalainen, mutta viime vuona olin suomessa vaihto oppilaana. Asuin isäntäperhellä ja opiskelin lukiossa Jyväskylässä....

Olen oppinut suomea, mutta nyt olen Ranskassa ja minua pelkää että unohdan kielen, koska Ranskassa ei ole sanomalehdeä, kirjoja tai mitään suomeksi.

Kuka haluaa puhua kanssani? :(
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

Tervetuloa, Delia! :hello:

Onneksi olkoon! Sinä puhut suomea todella hyvin. Minä haluaisin puhua suomea kanssasi, mutta onnettomuudeksi minä en puhu suomea tarpeeksi hyvin.

Tiedän, että Ranskassa ei ole sanomalehdeä tai kirjoja suomeksi. Jos haluat, voin kehottaa sinulle online sanomalehdeä ja kirjoja.

Jutellaan toistekin! ;)
Deliah1087
Membre / Member

Post by Deliah1087 »

Ihana kun sinäkin puhut suomea (varmasti parempi kuin minä)!!!

Minulla on vain kaksi kirjoja suomeksi: "Suomesta Rakaudella" ja "Rakasta minut" Roman Schatzilta.... Haluaisin palata Suomeen Helmikuussa jos minulla on lomaa sitten voisin ostaa lehdeä ja muuta...
Minulla on vielä paljon kavereita Suomessa (Jyväskylässä) ja he lähetävät joskus minulle salmiakkia :P

Kauanko sinä olet opiskelut suomea?
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

Deliah1087 wrote:Kauanko sinä olet opiskelut suomea?
Anteeksi, että vastaan englanniksi, mutta se on vaikea ilmentää tämän suomeksi.

I never paid two much attention to Finnish. I began learning Finnish about 10 years ago, but I never actually studied more than 2-3 weeks per year... I don't have a sufficiently strong reason to learn Finnish, except that I like it. There's almost nothing that I can use Finnish for in Romania. I lack motivation.
Deliah1087
Membre / Member

Post by Deliah1087 »

Cãlin wrote:
Deliah1087 wrote:Kauanko sinä olet opiskelut suomea?
Anteeksi, että vastaan englanniksi, mutta se on vaikea ilmentää tämän suomeksi.

I never paid two much attention to Finnish. I began learning Finnish about 10 years ago, but I never actually studied more than 2-3 weeks per year... I don't have a sufficiently strong reason to learn Finnish, except that I like it. There's almost nothing that I can use Finnish for in Romania. I lack motivation.
Ymmärrän sen... Se on vaikea kun ei voi puhua kenen kanssa. Minäkin en opiskele koska minusta se on liian ikävä opiskella kielen. Se on parempi jos oppimaan kun ollaan maalla ja kun tarvitse...
BlackKimono
Membre / Member

Post by BlackKimono »

Bonjour, tout le monde!
Mukavaa, että täälläkin puhutaan suomen kaunista kieltä!
Keskustelkaamme toki lisääkin!
Tietysti rakastan tätä kyseistä kieltä, mutta eihän se tietenkään ranskalle pärjää (eikä japanille..)! :D

Puhun suomea äidinkielitasolla ja vastaan enemmän kuin mielelläni kaikkien suomen kielioppia koskeviin kysymyksiin. ;)
Ja minut voi myös lisätä msn messengeriin jos haluaa jutella.
Deliah1087
Membre / Member

Post by Deliah1087 »

Terve BlackKimono!

En ymmärtänyt kaikki :( ... ootko sä suomalainen?

moikka :loljump:
ViCh
Membre / Member

Post by ViCh »

Terve kaikille !

En ole puhunut suomea pitkään aikaan, mutta on se aina mukava vähän harjoitella.

Deliah1087, BlackKimono sanoo (uskon)

Qu’il trouve très agréable qu’ici aussi on parle le finnois, langue qu’il aime mais qui est difficile à maîtriser pour un francophone et il propose de continuer à converser.
Qu’il parle le finnois avec un niveau «langue maternelle» et qu’il répondra avec beaucoup de plaisir à toute question concernant la grammaire finnoise.
Il peut aussi donner son adresse msn à qui désire bavarder.

Valitettavasti minulla ei ole riittävästi aikaa. Se olisi minulle vaikea keskustella MSN:llä :cry: (ja myös, en puhu riitävästi hyvin :confused: )
Dj'a dèl nîvaye divins lès rins ...
Jiihaa
Membre / Member

Post by Jiihaa »

Hei kaikki!

Minä voin myös auttaa teitä suomen kielen kanssa, jos teillä on ongelmia. Olen suomalainen, joten osaan puhua suomea kohtalaisen hyvin :P
BlackKimono
Membre / Member

Post by BlackKimono »

BlackKimono sanoo (uskon)

Qu’il trouve très agréable qu’ici aussi on parle le finnois, langue qu’il aime mais qui est difficile à maîtriser pour un francophone et il propose de continuer à converser.
Qu’il parle le finnois avec un niveau «langue maternelle» et qu’il répondra avec beaucoup de plaisir à toute question concernant la grammaire finnoise.
Il peut aussi donner son adresse msn à qui désire bavarder.
Oui, c'est ca. ;)
Mais.. je n'ai pas dit que finnois serait difficile pour un francophone.. Je disais que je préfère francais et japonais.
Valitettavasti minulla ei ole riittävästi aikaa. Se olisi minulle vaikea keskustella MSN:llä
Quelle dommage! Tu parles finnois très bien!

Olen suomalainen, joten osaan puhua suomea kohtalaisen hyvin
"Kohtalaisen hyvin".. äläs nyt nöyristele sentään, sinähän olet suomen kielen ammattilainen, kun suomalainen olet ;).
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

You guys speak Finnish so well! I envy you! :clap:

Finnish is such a wonderful language. It fills my heart with joy to see that it has so many fans around the world!
Deliah1087
Membre / Member

Post by Deliah1087 »

Suomen kielioppi on kyllä vaikea, mutta kaikki kielet ovat vaikeat Ranskalaisille!!!
ViCh
Membre / Member

Post by ViCh »

BlackKimono wrote:
Valitettavasti minulla ei ole riittävästi aikaa. Se olisi minulle vaikea keskustella MSN:llä
Quelle dommage! Tu parles finnois très bien!
Kiitos, mutta tarvitsen aikaa ja sanakirja :confused:

Deliah1087 wrote:Suomen kielioppi on kyllä vaikea, mutta kaikki kielet ovat vaikeat Ranskalaisille!!!
Ihanko totta! :lol:

Onnellisesti, en ole Ranskalainen :loljump:

Teen pilaa ;) Mutta eräs Rankalainen toveri sanoi, että "Se ei ole mahdollinen ääntää englentea, ranskalaisen kurkkulle !" :loljump:
Jiihaa
Membre / Member

Post by Jiihaa »

Olen hyvin yllättynyt, kun huomasin meidän vaikean kielemme kiinnostavan niin monta ihmistä!

Onhan suomen kieli kuitenkin maailman kolmanneksi vaikein kieli ulkomaalaiselle opetella, joten nostan hattua teille siitä, että olette nähneet sen vaivan!
"Kohtalaisen hyvin".. äläs nyt nöyristele sentään, sinähän olet suomen kielen ammattilainen, kun suomalainen olet .
En ole ammattilainen, sanoisin että ennemminkin aktiiviharrastaja :loljump:
ViCh
Membre / Member

Post by ViCh »

Jiihaa wrote:Onhan suomen kieli kuitenkin maailman kolmanneksi vaikein kieli ulkomaalaiselle opetella, joten nostan hattua teille siitä, että olette nähneet sen vaivan!
Kiitos! :confused:
Mutta minusta, suomen kieli ei ole niin vaikea. Tietenkin on se aivan eri kuin toiset eurooppalaiset kielet.
Post Reply