Flam', ben jij er met je hele familie of hoe moet ik de meerfoud begrijpen ?
Heb je trouwens Nederlands in België of Nederland geleerd? Ik geef toe dat ik soms moeite heb om de Vlammingen te begrijpen. Maar ik word beter, omdat de vlaamse televisie kwalitatief veel beter is dan de Nederlandse, krijg ik oefening
ViCh wrote:Ik zou wel af en toe hier komen, maar mijn probleem is dat ik heb wenig tijd ...
In ieder geval kan dit voor mij ook een goede oefening zijn
Ik heb al veel grammatica geleerd maar nu heb ik zin in praten! Ik heb oefening nodig...
ElieDeLeuze wrote:Flam', ben jij er met je hele familie of hoe moet ik de meerfoud begrijpen ?
Mijn familie kan niet nederlands! Ik heb om dit topic met gfa gesproken. Ik dachte dus aan hem en mij...
Heb je trouwens Nederlands in België of Nederland geleerd? Ik geef toe dat ik soms moeite heb om de Vlammingen te begrijpen. Maar ik word beter, omdat de vlaamse televisie kwalitatief veel beter is dan de Nederlandse, krijg ik oefening
Ik heb nederlands in Frankrijk geleerd. Tijdens de twee laatste jaren heb ik met een vlaamse lerares gestudeerd maar dit jaar heb ik een italiaanse-nederlandse lerares! Ze is fantastisch! Ik sprak met een vlaamse nadruk maar nu heb ik de nadruk van mijn nederlandse lerares genomen...
Hier in Noordfrankrijk hebben we soms de vlaamse televisie. Dat is een goede oefening maar sinds drie of vier maanden hebben we hem niet meer... En ik weet niet warom...
Ik ben blij te zien dat we vrienden hebben, die nederlands graag willen praten! Ik heb ook oefening nodig en ik hoop, dat ik in Nederland in de volgende zomer zal gaan om nederlands te praten
Nu begrijp ik waarom je zo veel wilde weten om Zeist Jouw cursus start ergens in juli of zo?
Er was een docent Nederlands op mijn universiteit (Lyon), maar ik leerde toen al Deens, dus bij mij kwam het pas later. Ik las ergens dat men ook Nederlands in sommige scholen in Noordfrankrijk kon leren.... in Frans Vlanderen?
Neem jij privélessen? Leer je ook te schrijven of ligt de nadruk vooral op de gesproken taal?
ElieDeLeuze wrote:Nu begrijp ik waarom je zo veel wilde weten om Zeist Jouw cursus start ergens in juli of zo?
Ja, dat is van 15 juli tot 7 augustus... geloof ik! Dat is nog niet zeker... Ik wacht op een antwoord van de taalunie...
Er was een docent Nederlands op mijn universiteit (Lyon), maar ik leerde toen al Deens, dus bij mij kwam het pas later. Ik las ergens dat men ook Nederlands in sommige scholen in Noordfrankrijk kon leren.... in Frans Vlanderen?
Ook in Lille en in heel Noordfrankrijk. Ik heb niet nederlands op school geleerd maar ik geloof dat dat een goede ding is. Dat is goed, zijn buurmannen meer te kennen. Dat zou fantastisch zijn, meer kontakten tussen Noordfrankrijk en België of Nederland te hebben. Maar ervoor moeten meer leerlingen nederlands studeren en er is slechts een plaats voor de CAPES Nederlands elk twee jaar! Dat is jammer!
Neem jij privélessen? Leer je ook te schrijven of ligt de nadruk vooral op de gesproken taal?
Ik heb geen geld genoeg voor privélessen! Ik studeer op de universiteit Lille. Ik voorberiet een diplom van 3 drie jaar Nederlands. Tijdens de twee eerste jaren hab ik een slecht lerares gehad. Ze was niet lerares en ze kende geen grammatica en we leerde niet zo veel... Met de nieuwe lerares praten we tijdens de les en we moeten elk week iets schrijven om wat we tijdens de les gesproken hebben. Voor haar is alles belangrijk de geschriven en de gesproken taal. Dat is jammer, dat we slecht een jaar haar hebben gehad... We leren veel maar ze kan niet maken, wat we tijdens de twee laatste jaren niet gemakt hebben....
flamenco wrote:We leren veel maar ze kan niet maken, wat we tijdens de twee laatste jaren niet gemakt hebben....
Ze kan het gemis van de twee afgelopen jaren niet in een jaar goedmaken.
Mijn Nederlands is niet perfekt, ik leer nog steets heel veel elke dag. Ik lees af en toe de kranten, maar ik vind ze oninteressant. Ze vertellen de zelfde verhaaltjes als de televisiezenders...
Toen ik naar Nederland verhuisde heb ik meteen besloten om intensive cursussen Nederlands op de volksuniversiteit te volgen. Daarna heb ik het Staatsexamen gedaan, zo eenvoudig was het niet, maar ik ben geslagen. Ga jij het ook doen? Hoe heet het examen die je nu voorbereidt? Het grote voordeel van het Staatsexamen is, dat het een soort niet-officiele eis is geworden om hier te kunnen werken.
Ik vind het helemaal verbazend, dat Fransmannen het Nederlands willen leren
Voor Walen ist het noodzakelijk, en eigenleik is het een interessante taal te leren, maar met Nederlands ga je niet ver
Ik zou vast en zeker geen Nederlands geleerd hebben, als ik niet Belg was.
Probeer Fransman in Amsterdam, ViCh..... ga jij ook Nederlands goed kunnen gebruiken
Ik vind het erg leuk, dat Noordfrankrijk de ogen opent en ontdekt dat de buren vlaams-Nederlands spreken... Wel... eigenlijk is het niet heel Noordfrankrijk, aleen maar Flam' - het begint bescheiden
flamenco wrote:We leren veel maar ze kan niet maken, wat we tijdens de twee laatste jaren niet gemakt hebben....
Ze kan het gemis van de twee afgelopen jaren niet in een jaar goedmaken.
Mijn Nederlands is niet perfekt, ik leer nog steets heel veel elke dag. Ik lees af en toe de kranten, maar ik vind ze oninteressant. Ze vertellen de zelfde verhaaltjes als de televisiezenders...
Als je me kan corrigeren is dat een goede ding. Ik wil graag better Nederlands spreken. Dank je veel!
Toen ik naar Nederland verhuisde heb ik meteen besloten om intensive cursussen Nederlands op de volksuniversiteit te volgen. Daarna heb ik het Staatsexamen gedaan, zo eenvoudig was het niet, maar ik ben geslagen. Ga jij het ook doen? Hoe heet het examen die je nu voorbereidt? Het grote voordeel van het Staatsexamen is, dat het een soort niet-officiele eis is geworden om hier te kunnen werken.
Ik ga niet dit examen maken. Ik voorbereid een specieel examen van mijn universiteit. Ik voorbereid het zelfde in het deens. Ik heb nog geen plan met het Nederlands maar dit exemen ziet interessant uit... warom niet een dag...
ViCh wrote:Ik vind het helemaal verbazend, dat Fransmannen het Nederlands willen leren
Voor Walen ist het noodzakelijk, en eigenleik is het een interessante taal te leren, maar met Nederlands ga je niet ver
Ik zou vast en zeker geen Nederlands geleerd hebben, als ik niet Belg was.
In Lille is het nederlands de taal van de toekomst! Veel Nederlanden en Belgen komen naar Lille tijdens de hele jaar. Veel firmas zoeken mensen die Nederlands kunnen. Ik heb een vriend op de forum (vlaemsche leuw) die Nederlands op de universiteit studeert en vond een job met het Nederlands. Hij verdiende meer geld als de mensen die met het spaans of het duits werkten.
In het begint zei ik dat. Ik geloof, dat dat fantastisch zou zijn meer kontakten tussen België en Nederland en Frankrijk te hebben. Dat is daarvoor ik wilde Nederlands studeren. Maar de anderen zijn niet op de weg...
ViCh wrote: Sorry, ik begrijp niet ... Bedoel je frans spreken ?
Nee, jij was verbaasd dat er Fransmannen zijn die Nederlands leren - ik bedoelde dat ik Nederlands vooral heb leren spreken, omdat ik in Amsterdam kwam wonen.
Ja ViCh, vind ik ook. Ich had de mazzel om het eerste jaar niet te hoeven werken, daarom heb ik er veel tijd in kunnen steken. Maar je zou echt verbaasd zijn om te zien hoe veel engelstalige buitenlanders hier geen woord Nederlands spreken.
Is het in België nog steeds populair om de andere nationale taal te leren? Ik hoor vaak Vlammingen erover klagen dat de Wallonen zich voor het Noorden van het land nauwelijks interesseren.... Alleen maar overdrijving of is er iets waars in?