Suomi - Finnish

Forum for English and all other languages.

Moderators: kokoyaya, Beaumont

Post Reply
darius2
Guest

Post by darius2 »

mogama wrote:tässä ulkomaalaisille lause suomennettavaksi : eipä tässä ny ois muutaku että pitäs juua ehkä kupponen sumppia, ja mennö sitte kattommaa leffaa.
nii että äläkää säikähtäkö jos mie en oo puhelemassa mukavia, ku katon sitä lehevaa. joopa joo, että eippä tässä siis muuta, se on sitte iso käsi kaikille ja lämmintä kahaveeta.
mitä murre toi on? ei kuulosta pohojanmaalta, osaan ainoastaan sitä murretta :) mut kun on "mie" taitaa olla joki itämurre?

mutta miähil on ny töit eli mennähän ja nähärähän :D
BlackKimono
Membre / Member

Post by BlackKimono »

Savon murretta, tai ehkäpä sekoitus useampaa :)?
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

Moi, suomea puhuville ystäville! Mitä uuta? Onko tämä keskustelunaihe hylätty?
BlackKimono
Membre / Member

Post by BlackKimono »

Ei tietenkään, täällä ei vain ole keskustelulle aihetta :D.
Luthien
Guest

Post by Luthien »

Hei. Tästä saatte uutta keskuskeltavaa.

Miksi aloitte opiskella suomea?
(Suomalaiset, miten eksyitte tänne keskustelemaan?)
Kuinka kauan olette opiskelleet suomea?

Omaa sanottavaa tuohon slangiin, nykyaikana ihmiset eivät puhu ns. puhdasta slangia vaan enemmänkin käyttävät osaa sen sanoista sekoitettuna eri murteisiin ja kirjakieleen. (Onhan se tietysti aina hiukan oudonkuuloista. Mutta silti.)
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

Luthien wrote:Miksi aloitte opiskella suomea?
...
Kuinka kauan olette opiskelleet suomea?
Hei!

Minä aloitin suomen kielen opiskeleminen noin kymmenen vuotta sitten. Olin kuullut paljon kauniista Suomen maasta ja ihmeellisestä suomen kansasta, ja siksi päätin yrittää opiskella suomea.

Ette saa uskoa, että minä olen opiskellut suomea kymmenen vuotta. Olen lakannut suomen kielen opiskelemisesta monta kertaa, koska minulla ei ollut tarpeeksi aineistoa opiskelemaan (olin löytänyt vain vähän on-line kursseja), mutta nyt minulla on tarpeeksi ja hyvää aineistoa (nykysuomen sanakirja ja WSOY sanakirja mukaan lukien). Tietysti vielä teen virheitä kun kirjoitan tai puhun suomea, koska sain uuden aineistoni vain vähän sitten, ja minulla on oikein vähän vapaa-aikaa opiskelemaan ja harjoittelemaan suomea, mutta toivon, että virheeni vähenevät lähitulevaisuudessa.

Luthien, minusta tuntuu että sinä olet uusi tulokas tähän foorumiin.
Haluaisitko esittäytyä?

Tervetuloa! :drink:
Luthien
Guest

Post by Luthien »

Olenhan minä uusi, äskeinen viestini oli ensimmäiseni.
Itse olen suomalainen ja löysin tämän foorumin äskettän googlettamalla kun etsin huvikseni foorumeita missä ihmiset opiskelevat suomea (idea taas lähti siitä kun tapasin toisella foorumilla japanilaisen joka opiskeli suomea). Puhun surkeaa ranskaa ja kohtalaisen sujuvaa englantia.
Siinä nyt jotain ^___^
BlackKimono
Membre / Member

Post by BlackKimono »

Itse olen täällä vain silkasta intohimosta opettamiseen.. opetan mielelläni ihmisiä messengerissä ja autan täällä suomennoksien kanssa :).
Osaan analysoida suomen kieltä hyvinkin objektiivisesti, joten osaan opettaa sitä vasta-alkajille.
Olen opiskellut mm. ranskaa, englantia, ruotsia, saksaa ja japania. Japani on tietysti lempikieleni, jolla kouluttaudun ammattiin.
Cãlin
Membre / Member

Post by Cãlin »

Hei!

Minä löysin tämän foorumin meklein kolme vuotta sitten, toukokuussa vuonna 2004. Silloin opiskelin heprea ja etsin aineistoa, ja näin löysin Freelang-sivun. Beaumont (Freelangin hallintomies) antoi minulle linkin tähän foorumiin.

Nyt on vähän ihmisiä foorumissa. Ennen oli monta kaveria, ystävystyin useiden kanssa, me pelasimme erilaisia pelejä, keskustelimme paljon, tapasimme foorumin chatissa. Tämä kesti viime kevääseen asti. En tiedä, mitä tapahtui, luulen että he olivat vielä koukussa (tai yliopistossa) viime vuoteen asti, ja nyt he työskentelevät, ja heillä ei ole aikaa tulla foorumiin.

Entä te, mitä teette?
Justmee*
Guest

Post by Justmee* »

Hei!
Mäkin oon opiskelemassa suomea! Valitettavasti en ole niin hyvää nyt, koska mulla ei ole riittavasti aikaa harjoitella sen =(
Hei Didine! Nice that you interpret from Finnish! How did you "fall in love" with the language? Music or... nice guys? ;-)
Ok luulen, että se on riitta tänääksi.
Moi moi!!

P.S.: anteeksi virheistani
Alejandra
Guest

Post by Alejandra »

Moi kaikkille!!
On ensimanen kerta että kirjoitan täällä.
Nimeni on Alejandra ja olen argentiinalainen. Asun Córdobassa ja opiskelin suomea kun asuin Suomessa vaihto-oppilaksi vuodeksi 1996-1997.
Vielä yritän oppiskella suomea mutta se on vähän vaikea minulle koska löysin vaan muutamia online kurseja ja minulla ei ole tarpeeksi aikaa.
Kuitenkin, tykkäsin keskustella teidän kanssa ja opia enemman suomen kielestä.

Moi moi.
Alejandra.
Post Reply