Bonjour,
j'essaie de trouver une traduction d'un article paru sur le sit DAGBLADET, concernant 3 joueurs de hockey suédois venant jouer dans un club français. Cette demande n'a rien de commercial et est très personnelle.
Vous en remerciant par avance,
Don
Äventyr i franska alperna väntar hockeykvartetten
Fyra medelpadingar lämnar snart Sverige för ett äventyr i Frankrike.
Bland alptopparna i Savoie-regionen ska kvartetten spela ishockey för HC Val Vanoise i vinter.
– Det är för upplevelsen man gör det, säger Niclas Lundberg.
Emil Björnberg, Rickard Olsson, Svante Broström och Niclas Lundberg. Den kvartetten ska i vinter i väg på ett riktigt äventyr. De har alla skrivit på för HC Val Vanoise i den franska ishockeyns tredjeliga.
Emil Björnberg spelade med laget redan i fjol, och det är han som har lockat med sig de andra.
– Jag fick hjälp av en agent, jag hade ingen aning om vad det var innan. Det var lite svårt att komma in i det i början men när man lärde känna fransmännen i laget var det inga problem, säger Björnberg som var en av fyra utlänningar förra säsongen.
I september åker killarna över när ett träningsläger inför säsongen drar igång. Sedan väntar ungefär ett halvår med nya upplevelser.
– Det är ju till stor del äventyret och skidorna som lockar rejält. Alperna är ju ett perfekt ställe om man ska iväg, konstaterar Rickard Olsson.
Aktar sig för skador
Skidåkningen är något som intresserar alla fyra. Två av killarna ska bo i Courchevel, två i Pralognan La Vanoise, och de flesta hemmamatcherna spelas i Meribél. Alla tre orterna ligger nära varandra och ingår i Savoie-regionen som är känd som ett av världens största sammanhängande skidområden.
– Jag ska försöka åka så mycket som möjligt, man får vara både hockey- och skidproffs samtidigt, skrattar Niclas Lundberg.
Samtidigt som skidåkningen lockar så kommer de inte våga gasa på alltför hårt i pisterna. En skada kan sätta stopp för vistelsen i alperna.
– Pajar man något så river de väl kontraktet och man får åka hem, säger Björnberg.
”Skönt att komma iväg”
Tid till skidåkning kommer åtminstone att finnas, för något arbete vid sidan av ishockeyn behövs inte. Spelarna får bil och lägenhet betald. Dessutom står klubben för liftkort, och utöver det tjänar de en viss summa pengar varje månad – tillräckligt mycket för att inte behöva jobba vid sidan av ishockeyn. En riktig drömtillvaro i de franska alperna väntar med andra ord.
– Det ska bli skönt att komma iväg, bara att inte behöva jobba ett tag ska bli härligt. Spela ishockey, åka lite bräda och att få komma iväg och göra någonting annat helt enkelt, säger Svante Broström.
– Är det en måndag eftermiddag och man inte har något att göra så kanske man inte går ner på stan och tar en fika, i stället kan man dra på sig ryggsäcken och gå ut och gå någon timme i bergen, fyller Björnberg i.
Mellan matcherna hoppas svenskarna göra en del utflykter. Turin, Lyon och Genève är platser som nämns.
Det är alltså främst för äventyret som de lämnar Sverige för Frankrike, men de ser också fram emot ishockeysäsongen och de kommer till en klubb som vill framåt.
”De siktar uppåt”
– Jag tror att de har varit i andraligan men fick ekonomiska problem och fick börja om. Nu siktar de på att ta sig uppåt igen, säger Björnberg.
Han var med i fjol när laget avancerade från fjärdeligan, i år får han med sig tre landsmän.
– Man åker ju dit för äventyret, vill man spela riktigt bra ishockey så stannar man hemma. Man lär känna nya människor och får se nya saker. Nu var det ett plus att jag fick med mig de här på resan, säger Emil Björnberg.
traduction suédois en français
Moderators: kokoyaya, Beaumont, Sisyphe