Svenska? Norsk? Dansk?

Forum for English and all other languages.

Moderators: kokoyaya, Beaumont

Guest
Guest

Re: Kiss of life

Post by Guest »

j u d i t h wrote:I Sverige finns nästan bara fina dialekter (eller också roliga dialekter :loljump: ).
:) Det är väl nästan bara i "gnällbältet", uppe i Närke man har lite tråkig dialekt. De gnäller verkligen. Själv tycker jag nog mest om värmländska...
j u d i t h wrote: Åled ligger ju i närheten av Halmstad eller? - Blir det tungspets-R eller hals-R för dig då?
En och en halv mil utanför. Jag har visserligen flyttat nu, ut på landet, till en plats som heter Tolarp. Det ligger cirka en mil utanför staden.

I halländskan uttalas inte R:en så mycket. Det klassiska exemplet är ju ordet 'gurkburk' som på hallandska uttalas ungefär 'gööhkbööhk'. :D

Jag pratar dock inte ren halländska. Det målet talas bara ute i de halländska skogarna eller på slätterna. Halland är ju, som du kanske vet, ett otroligt varierat landskap.
captncavern wrote: Jag kommer lite sent, men jag pratar också lite svenska (som några vet redan). Jag läste språket för lite mer än ett år därför att jag studerade i Göteborg för den tiden. Nu försöker jag att inte glömma allt men det är svårt därför att jag är nu tillbaka i Frankrike.

Jag vill gärna resa andra gånger till Sverige, och varför inte, stanna och bo där. Det våre kul om jag kunde göra så, men det beror inte bara om mig, och jag vet inte om min flickvän skulle vilja
:sweat: Synd det. Sverige är ju det vänaste landet på jorden...

Var du med på något slags utbyte eftersom du studerade i Göteborg, eller ville du bara studera utomlands?
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

Det var jag det. Forumet loggade ut mig :cry:
43% of all statistics are useless.
captncavern
Membre / Member

Post by captncavern »

Jag gick till Sverige med ERASMUS utbyte programet, emn utan verkligen utbyte! Jag kunde inte få bidraget ändå men det var en god erfarenhet i alla fall. Jag studerade på ett Master's program och jag gjorde mitt exjobb i Göteborg också. Om jag hade kunnit skulle jag ha stannat längre men jag hittade ett job i Frankrike. :(
Pourquoi faire simple ?
nelson
Membre / Member

Post by nelson »

Hei!

Selv om jeg er norsk, synes jeg at Skåne dialekten (Sverige) er den "fineste" i Skandinavia.
Men Nynorsk fungerer også meget bra når det gjelder Lyrikk......

Nelson
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

nelson wrote:Hei!

Selv om jeg er norsk, synes jeg at Skåne dialekten (Sverige) er den "fineste" i Skandinavia.
Men Nynorsk fungerer også meget bra når det gjelder Lyrikk......

Nelson
Tja själv tycker jag inte om skånskan så mycket. Den är lite svårförstådd och låter rent ut sagt gutturalt och fult. Det finns en historia som säger som så att en svensk kung ville gifta sig med en fransyska. Så hon reste till Sverige och kom först till Skåne. Där hade man sagt åt folket att de skulle säga att de ville ha regn (Vi vill ha regn) till henne. När det uttalades på skånska blev det "Vive la reine!" (Leve drottningen).

Det där om nynorsk hände jag inte till dock. Men jag kan tänka mig att uttalad nynorsk gör sig ganska bra till lyrik nu när du säger det. Hmm.
Maïwenn
Modératrice Arts & Litté.

Post by Maïwenn »

Hej hej !

Jeg var lidt for optimistik, da jeg sagde, at jeg kunne forstå svensk. Det er lidt svært nu… Men det er en rigtig god øvelse.

Jeg kommer lidt for sent med det, men jeg ved endelig, hvordan man siger kiss of life på dansk : mund-til-mund metoden

Vi ses !
Penn ar Bed
The end of the land
Le commencement d'un monde
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

Maïwenn wrote:Hej hej !

Jeg var lidt for optimistik, da jeg sagde, at jeg kunne forstå svensk. Det er lidt svært nu… Men det er en rigtig god øvelse.

Jeg kommer lidt for sent med det, men jeg ved endelig, hvordan man siger kiss of life på dansk : mund-til-mund metoden

Vi ses !
Säg bara till vad som är svårt. Var ligger Breiz Izel förresten?

:hello:
Maïwenn

Post by Maïwenn »

Pontus wrote: Säg bara till vad som är svårt. Var ligger Breiz Izel förresten?
Tak Pontus :-) Altså, tack ! :)

Breiz Izel betyder Vest Bretagne, på bretonsk
Penn ar Bed
The end of the land
Maïwenn

Post by Maïwenn »

God jul til jer !!!!
Penn ar Bed
The end of the land
Maïwenn

Post by Maïwenn »

Godt nytår til jer !!!!

:)
Penn ar Bed
The end of the land
j u d i t h
Membre / Member

Gott Nytt År!

Post by j u d i t h »

Maïwenn wrote:Godt nytår til jer !!!!

:)
Gott Nytt År!
:hello: Judith :hello:
pioupiou
Membre / Member

Post by pioupiou »

Hej alla!
Jag vet inte om ni fortfarande läser det här trådet, men det är första gången jag kommer här på forumet, och jag tänkte bara hälsa på...
Jag är fransyska, och bor i Sverige med min svensk pojkvänn.

Jag har aldrig lärt mig svenska på riktigt, jag bara "plockat upp" den så här på gatan ;) Så ni måste förlåta mig om jag skriver dåligt!

Ha det bra, och gott nytt år till alla
/Anne
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

Hej Anne!

Du skriver riktigt bra ju.

De enda felen var att det heter den här tråden och min svenske pojkvän. Hur länge har du varit i Sverige för att lära dig svenska så bra?
pioupiou
Membre / Member

Post by pioupiou »

Hej Pontus!
Tack, jo jag gör massa fel när jag skriver, speciellt med "ett" och "en", jag vet aldrig vilken är korrekt, jag bara väljar en av dem litet random, och ibland stämmer det.. och ibland gör det inte :D
Pontus wrote:Hur länge har du varit i Sverige för att lära dig svenska så bra?
Jag bodde i Stockholm två år (2000-2001), och sen flyttade jag till Holland ytterligare två år (2002-2003), och nu är jag tillbaka i Sverige sen 3 veckor.
Så -> det blir två år, men det var länge sen, så att det är ganska möjligt att jag glömt massa saker..

Jag tänker gå på Folkuniversitetet eller nånting annat nu i år, för att lära mig bra svenska på riktigt och inte bara "ståckhålmska" gatudialekt ;)

Själv? Är du svensk eller?
Ha det bra
/Anne
Pontus
Membre / Member

Post by Pontus »

Tack, jo jag gör massa fel när jag skriver, speciellt med "ett" och "en", jag vet aldrig vilken är korrekt, jag bara väljar en av dem litet random, och ibland stämmer det.. och ibland gör det inte
Ja det är väl där svenskan är lite svår. Det finns ju inga klara regler för kasus.

Själv? Är du svensk eller?
Jajamänsan. Infödd hallänning :D
Post Reply