j u d i t h wrote:I Sverige finns nästan bara fina dialekter (eller också roliga dialekter).

En och en halv mil utanför. Jag har visserligen flyttat nu, ut på landet, till en plats som heter Tolarp. Det ligger cirka en mil utanför staden.j u d i t h wrote: Åled ligger ju i närheten av Halmstad eller? - Blir det tungspets-R eller hals-R för dig då?
I halländskan uttalas inte R:en så mycket. Det klassiska exemplet är ju ordet 'gurkburk' som på hallandska uttalas ungefär 'gööhkbööhk'.

Jag pratar dock inte ren halländska. Det målet talas bara ute i de halländska skogarna eller på slätterna. Halland är ju, som du kanske vet, ett otroligt varierat landskap.
captncavern wrote: Jag kommer lite sent, men jag pratar också lite svenska (som några vet redan). Jag läste språket för lite mer än ett år därför att jag studerade i Göteborg för den tiden. Nu försöker jag att inte glömma allt men det är svårt därför att jag är nu tillbaka i Frankrike.
Jag vill gärna resa andra gånger till Sverige, och varför inte, stanna och bo där. Det våre kul om jag kunde göra så, men det beror inte bara om mig, och jag vet inte om min flickvän skulle vilja

Var du med på något slags utbyte eftersom du studerade i Göteborg, eller ville du bara studera utomlands?